Thursday, July 23, 2009

Perasaan ku sekarang....

Amalina

hohoooo.........................klassss........ memandai jer wat keje sendiri..hik3



















Wednesday, July 22, 2009

Ratusan budak jadi mangsa penderaan seks paderi

Amalina
Sumber : Utusan

22/07/2009 3:02am
DUBLIN 22 Julai - Selepas dua bulan penelitian terhadap tanda kewujudan penganiayaan endemik, para pegawai hari ini terkejut apabila laporan mendapati ratusan kanak-kanak menjadi mangsa penderaan seks oleh paderi-paderi Katolik di Ireland.
Penubuhan Suruhanjaya Siasatan Kerajaan diketuai oleh hakim yang menjalankan siasatan itu mendapati penderaan seks yang dilakukan oleh paderi-paderi yang berada di bawah pengawasan biskop, gereja terbesar di Dublin itu telah bermula sejak Mac 2006 lagi.
Ketua Biskop Dublin, Diarmuid Martin dalam laporannya kepada Menteri Kehakiman, Dermot Ahern semalam, mengingatkan bahawa pendedahan itu akan mengejutkan semua pihak.
Untuk pertama kalinya, siasatan itu mendapati bagaimana gereja paling berpengaruh Roman Katolik yang dikuasai rakyat Ireland itu mengadakan hubungan `haram’.
Sementara itu, jurucakap bagi pihak biskop berkata, pihak berkuasa mendapati sejak tahun 1940, terdapat 400 hingga 450 orang menjadi mangsa penderaan seks oleh setiap seorang daripada 152 paderi. - AFP

Tuesday, July 21, 2009

Hmmm..thumbdrive???

Amalina
Bukak je sem..semua orang asyik cari thumbdrive..ye la..nk simpan dokumen..terutama yang kne wat thesis tu..kne slalu ulang-alik print..mesti r simpan info kt dlm pendrive aka thumbdrive..hmm..just terjumpe design thumbdrive yang comel..hehe..sila scroll ke bawah:

flashdrive5

macam paket sos..

flashdrive24

flashdrive23

lighter? nope...

flashdrive22

flashdrive21

flashdrive20

flashdrive19

flashdrive18

flashdrive17

flashdrive15

flashdrive14

flashdrive13

Monday, July 20, 2009

Semester baru...

Amalina
Sekian lama x mengupdate blog nie..huhuuu..agak bz le ble da start semester baru ni..xabis lagi dengan kertas kerja PMI, program2 yang sentiasa berterusan di samping kelas-malas..hehe..n final projek aka thesis in making..terkejar2 le ke sana ke mari..even nak nampak kat bilik pon susah(my coursemate merungut2..hik3..rndu kt org kot..haha)..tapi alhamdulillah Allah sentiasa bagi kekuatan pada aku untuk meneruskan semua ni

Minggu first kuliah..aku gi banting..ke kolam udang untuk sampling..dari 8.30 pagi hingga ke 8.30malam..syok gak..tapi saaaaangaaatttt le letih..huhuuu..tapi dpt udg free pas2..yeah..dpt mkn udang fresh!!! sedap weh!!

Lagi terbaru, lab rini wat diuresis..huhuuu..rini jamban jabatan bio asik penuh jew..sume menjalankan tanggungjawab masing-masing..bgi sample air urine..hoh000..klakar jew..beratur kt ladies..pastu kne lak minum air garam(aku le tu)..huuuhuuu..dlm kuantiti banyak (750ml)..byk tu (bg aku segelas air pon aku share..jenuh setengah jam aku abiskan, orang laen abiskan 5min je t'utama dak Allen tue..)...si Allen (lab partner) asik tengok aku dengan muka sedih jew..yela..aku dipaksa minum sebenarnya..da dlm grup tu xda orang lain nak minum..tapi, aku malas nak dengar demo tu bising..ingat nak minum distilled water je..dpt lak air garam..aku ni da le tekak luke...nk telan air liur pon sakit gler..tapi bak kate K Lin( naqibah aku terbaru) semalam dapat tazkirah maghrib sal niat..tajdid niat tu akan memudahkan kerja kite..alhamdulillah..aku t'igat untuk tajdid niat..niat dari awal xnk kne marah aku tukar dgn jadi ibadah belajar..senang lak aku telan air pas tu..alhamdulillah..

hmm..pasni aku nak gi kelas falsafah sains lak..Prof Mat Rofa yang best..hehe..xsabar nk gi klas malam ni..k chow cincau dulu..

p/s : tetibe rindu kt Fadzliyana Fadhil..huhuuuu..Yana...

Friday, July 10, 2009

Jalan2 Ilmu..Kongres Pendidikan..=)

Amalina

KO-SPIN '09 Penerus Agenda Suci Para Intelektual Islam

Apabila membicarakan satu ribu satu masalah yang menimpa umat manusia pada hari ini, pelbagai pihak berminat untuk berpartisipasi sambil membawa hujah masing-masing. Ada yang berhujah menerusi seminar, simposium, forum dan tidak kurang juga yang menampilkan hujah mereka dengan berpolemik secara ilmiah. Pelbagai alasan dan sandaran yang dikemukakan oleh mereka dan seringkali berpihak kepada latar belakang sosial dan aspirasi perjuangan masing-masing. Para politikus akan menyalahkan lawannya manakala pemuka yang mewakili sesuatu kaum dan golongan pula akan menyalahkan kumpulan yang lain.

Dalam penulisan pada kali ini, saya ingin mengajak pembaca sekalian untuk melihat bagaimanakah sarjana-sarjana Islam sejak dahulu sehingga sekarang bertindak untuk mengatasi kekeruhan kolam kehidupan ini.

Dr. Majid Irsan Kaylani pernah menceritakan bahawa pernah terjadi satu krisis sosial dan politik yang cukup parah pada satu ketika. Menurut beliau, para sejarahwan mencatatkan bahawa sekitar akhir alaf pertama sehingga awal alaf kedua, pelbagai masalah telah timbul seperti fanatisme mazhab yang serius, kemiskinan, pemerintahan yang korup dan kesesatan ahli sufi. Akibatnya, sistem kehidupan di Sudan, Mesir dan beberapa negara Arab pada waktu itu cukup tempang dan merunsingkan.

Era al Ghazali


Beliau seterusnya menceritakan bahawa seorang alim dan pemikir Islam yang masyhur pada waktu itu iaitu Imam al Ghazali telah menganalisis, mendiagnosis dan seterusnya bertindak selaku reformis untuk menyelesaikan masalah tersebut. Didapati, beliau kembali kepada akar krisis dan berpendapat bahawa falsafah dan sistem pendidikan pada waktu itu mestilah dipugar. ‘Gusti pendidikan’ telah dirancakkan oleh beliau menerusi penulisan-penulisan yang dihasilkan seperti Tahafut al Falasifah (mengkritik ahli-ahli falsafah yang dipengaruhi unsur dari Yunani) dan Tibru Masbuq fi nasihatil muluk (kitab yang ditulis untuk menasihati pemerintah pada zamannya). Selain itu, beliau juga telah menubuhkan madrasah beliau sendiri sebagai mengimplementasikan falsafah dan pandangan beliau berkenaan sistem pendidikan.

Adapun Imam Abdul Qadir al jailani, zaman dan tempat beliau juga menghadapi krisis yang hampir serupa dengan apa yang dilalui Hujjatul Islam Imam al Ghazali. Lantas beliau menghadapinya dengan memberi perhatian kepada pemugaran sistem pendidikan. Sebagaimana al Ghazali, beliau juga telah mengkaderkan sebanyak mungkin anak murid untuk meneruskan siri reformasi demi melakukan transformasi metamorfosis dalam masyarakat pada waktu itu. Kemudian, muncul banyak ulama yang meneruskan misi besar kedua-dua Imam tersebut dan penubuhan madrasah yang menjunjung sistem pendidikan Islam pula berlaku seperti cendawan tumbuh selepas hujan.

Abad ke-20

Syeikh Muhammad Abduh yang telah disuntik pemikirannya oleh Jamaluddin al Afghani juga telah meneruskan aspirasi yang telah diperjuangkan para cerdik pandai dahulu kala. Sewaktu beliau bergiat aktif sebagai ‘khadam umat’, beliau telah mengkritik keras sistem pendidikan di Universiti al Azhar yang mana menurutnya telah memiskinkan daya pemikiran kreatif dan kritis pelajar. Konfrontasi hujah antara beliau dan ulama al Azhar sentiasa berlaku apabila membicarakan soal tersebut. Malahan, beliau sendiri telah menawarkan diri untuk membantu mengubah beberapa sistem yang diyakininya pincang di universiti terkenal tersebut.

Sementara itu, Badiuzzaman Said Nursi yang merupakan tokoh terkenal dari Turki juga tidak ketinggalan dalam membicarakan soal ini. Sebagai memanifestasikan agenda besarnya, beliau pernah menulis surat kepada pihak pemerintah pada zamannya untuk menubuhkan sebuah institusi pendidikan yang dinamakan Madrasah az Zahra’. Walaupun impiannya itu tidak menjadi realiti sewaktu beliau hidup, namun usaha penubuhan madrasah itu diteruskan oleh generasi selepasnya. Meskipun gagal menubuhkan Madrasah az Zahra’, tetapi ideanya tetap direalisasikan apabila sebuah universiti telah mengimplementasikan cita-citanya menerusi satu fakulti khas.

Tidak terkecuali di alam Melayu apabila beberapa tokoh kaum muda seperti Syed Syeikh al Hadi yang telah memandang serius isu pendidikan ini. Syed Syeikh al Hadi telah terpengaruh dengan idea-idea daripada Syeikh Muhammad Abduh dan mengembangkannya di alam Melayu. Beliau mengkritik sistem pondok yang berleluasa pada zaman tersebut dan beliau sendiri telah menubuhkan institusi pendidikannya sendiri yang dikenali sebagai Madrasah al Masyhoor.

Mutakhir ini, antara cendikiawan yang mahu perubahan secara besar-besaran terhadap sistem pendidikan Islam ialah Ismail Raji faruqi, Fazlur Rahman dan Seyyed Hossein Nasr. Manakala cendikiawan dari Malaysia pula ialah seperti Prof Dr Syed Naqib al Attas, Prof Wan Mohd Nor, Dr. Sidek Baba dan banyak lagi. Malah, pelbagai gesaan supaya merejuvenasi sistem yang telah tua dan nyanyuk ini dilakukan secara besar-besaran dari seluruh cerdik pandai, mahasiswa dan pelbagai lapisan sosial yang memahami kepentingan pendidikan sebagai akar kehidupan.

Abad ke-21





Terbaru ialah usaha daripada Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) yang telah menganjurkan Kongres Pertama Rejuvenasi Sistem Pendidikan Negara (KO-SPIN '09). Saya memuji usaha NGO terbesar mahasiswa Islam ini. Semoga usaha kalian dirahmati Allah dan bakal memberikan impak yang maksimum dalam usaha kita menyebarkan rahmat Allah ke sekalian alam, insyaAllah. Sebagaimana rejuvenasi ala Imam al Ghazali yang telah melahirkan nuruddin Mahmud Zanki dan Salahuddin al Ayyubi, harapnya suara ronta dari naluri suci ini akan diambil perharian oleh pemerintah dan seterusnya melahirkan benih-benih pembebas umat Islam dari hegemoni kuffar!

Sumber: http://zonremajaislam.blogspot.com/

Monday, July 6, 2009

Doa

Amalina
Semester 1 da start..ntah..mcm2 prasaan timbul, ade takut, syok..malas..hmm..haritu jaga bazar persatuan..mmg terigt sangat dulu2..titik permulaan aku terlibat ngan sebuah persatuan berdaftar..PMI..saat 2 aku jmpe sorg kakak..kakak yg sgt disayangi..hehe..kak naqibah ku yg pertama..K Mardhiyah..hoh0..sgt kagum ngan die nie..walau jauh di K17..tp slalooo wt usrah kt aku..wlu pon dlm usrah 2 hnya kami berdua..hehe..die nie mmg sgt tabah, walau pon xsehat pon die ttp dtg gak..jd, ak ni dari awal da b'cita2 nk jadi cam die..smpai skrg, ak pon xpasti ley ke aku capai smpai thap tu..insyaAllah, aku akan try..moga sem nie aku dpt wat yang terbaik..dpt jd cth yg baik pd adik2 gak n hrp dpt me'rekrut' barisan pelapis yg lbh baik dari aku yg sememangnya x brape baik nieh..hoh0

nie cam nk kongsi doa2 yg ley di amalkan sblum study, tyme study dll yg berkaitan...hehe

اللَّهُمَّ لا سَهْلَ إلَّا مَا جَعَلْتَهُ سَهْلاً وَ إنْتَ تَحْعَلُ الْحزْنَ إذَا شِئْتَ سَهْ

Allahumma la sahla illa ma ja'altu sahla, wa 'anta taj-alul hazna idha shi'ta sahla
O Allah! There is nothing easy except what You make easy, and You make the difficult easy if it be Your Will
[Ibn Hibban]


اللَّهُمَّ الْطُفْ بِىْ فِىْ تَيْسِيْرِ كُلِّ عَسِيْرٍ فَاِنَّ تَيْسِيْرَ ; كُلِّ عَسِيْرٍ عَلَيْكَ يَسِيْرٌَ

Allahumma Tufiltuf bi fi taysiri kulli 'asirin, fainna taysirra kuuli 'asirin 'alaika yassirun
O Allah! Make easy for me every difficult thing, with Your special favour and Kindness, for it is easy for You to make every difficult thing easy.

Du'as for Knowledge


اللَّهُم¡ اِنِّى اَسْئَلُكَ عِلْمًا نَجِيْحًا

Allahumma inni as'aluka 'ilman-naaji'han
O Allah! I ask You for useful Knowledge


سُبْحَانَكَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ

Subhanaka la 'ilma lana 'illa ma 'allamtana 'innaka 'antal-'Alimul Hakim
Glory be to you, we have no knowledge except what you have taught us. Verily, it is You, the All-Knower, the All-Wise
[surah Baqarah; 2:32]


رَبِّ زدْنيِ عِلْماً وَ رْزُقْنيِ فَهْماً

Rabbi zidni 'ilman war zuqni fahman
O Allah! Advance me in Knowledge and true understanding


يَا عَلِيمُ عَلِّمْنِىْ

Ya Alimu, alimni
O All-Knowing, grant me knowledge


Du'as after studying


اَللَّهُمَّ ذَكِّرْنِِىْ مِنْهَ ، وَ عَلِّمْنِىْ مِنْهُ مَا جَهِلْتُ

Allahumma zakkirni minhu, wa 'alimni minhu ma jahiltu
O Allah! Assist me to remember it, and teach me whatever I am ignorant of it


Allahhumma inni astaodeeuka ma qara'tu wama hafaz-tu. Faradduhu 'allaya inda hagati elayhi
O Allah! I entrust You with what I have read and I have studied. (O Allah!) Bring it back to me when I am in need of it.


صلى الله على محمد وال محمد اللهم اني أسألك يا مدخر الخير وفاعله والآمر به ذكرني ما انسانيه الشيطان


SallAllahu 'ala Muhammad wa 'aali Muhammad. Allahumma inni as'aluka ya Mudhakkiral khayr wa faa'ilahu wal-aamimira bihi dhakirni ma ansaanihi-shaytan
Blessings of Allah be upon Muhammad and his progeny. O Allah! I ask You, The One who mentions goodness and actualizes it and commands it, Remind me of that which the shaytan makes me forget.


p/s : Alhamdulillah, baru je dpt berita urusan untuk tempahan bas ntuk Forum Bicara AdDin dah di luluskan..hope lpas ni dpt wt aktiviti2 yang boleh di manfaatkan bersama-sama...InsyaAllah

Perasaan ku sekarang....

Ratusan budak jadi mangsa penderaan seks paderi

Hmmm..thumbdrive???

Semester baru...

Jalan2 Ilmu..Kongres Pendidikan..=)

Doa

Coprights @ 2016, Blogger Template Designed By Templateism | Templatelib